Esu Augustė, „Renkuosi mokyti!“ programos dalyvė, atvykusi iš Vilniaus dirbti SEU mokytoja čia, Žemaičių Kalvarijoje. Mūsų mokykloje socialinis emocinis ugdymas (SEU) yra dėstomas tik pirmi metai, tad visus metus kartu su vaikais bandėme atrasti ir suprasti, kas gi tai yra.
Šias paieškas ir per metus suformuotus įgūdžius vainikavo mokslo metų pabaigoje vykęs renginys „Mokymosi tarnaujant (MT) projektų pristatymas“. 5‒10 klasių mokiniai pristatė savo projektus visai mokyklos bendruomenei, taip pat savo patirtimi pasidalino darželio vyriausieji vaikai – „Aitvariukų“ grupė, 4 klasės mokinių projektą pristačiau aš, o mokytojas Zigmas pasidalino patirtimi ir akimirkomis iš mokytojų talkos „Tvoros dažymas“.
Iš viso renginyje išklausėme 9 pranešimus, visi pristatė savo projektus, jų pasisekimus ir nesėkmes. Pristatytų projektų temos buvo tokios:
- Aitvariukai: „Pagalba mažesniems“
- 4 kl.: „Šiukšlių rinkimas“
- 10 kl.: „Linksmosios pėdutės“
- 7 kl.: „Išvyka į Platelius“
- Mokytojų projektas: „Talka“
- 5 kl.: „Naktis mokykloje“
- 8 kl.: „Kelionė į Palangą“
- 6 kl.: „Išvyka“
- 9 kl.: „Mokyklos lauko edukacinė erdvė“
Mokiniai SEU pamokų metu atliko tyrimus, ko trūkta jų klasės, mokyklos ar miestelio bendruomenei, ir išsirinko po projektą. 5‒8 klasės, kadangi projektą vykdė pirmą kartą, susitelkė į savo klasės bendruomenės stiprinimą ir rengė išvykas, ekskursijas bei renginius mokykloje, kurių metu mokėsi dirbti kartu, prisiimti atsakomybę, spręsti sudėtingas situacijas ir reflektuoti savo patirtį.
Drąsiai prieš visus pasidalinti atėjo 7 ir 8 klasių atstovai, kurie teigė, jog nors projektų tikslų pasiekti iki galo nepavyko, iš šios patirties jie daug išmoko ir sužinojo, ką kitais metais darys kitaip.
4-tokai išsiskyrė savo noru pagelbėti miestelio bendruomenei. Per SEU pamokas mokiniai daug galvojo apie mokyklos ir miestelio aplinką, svarstė, kuo gali prisidėti. Galiausiai nusprendė rinkti šiukšles ir projektas jiems puikiai pavyko.
Keli „Aitvariukai“ kartu su mokytoja Vilma pasidalino savo patirtimi prižiūrint jaunesnius darželinukus: kiekvienas vyresnėlis buvo atsakingas už vieną mažesnį vaiką ir kartu ėjo į mokyklos stadioną su padidinamaisiais stiklais tyrinėti gamtos. Mokytojos teigimu, vaikai suprato vyresniojo atsakomybę, o vienas net suabejojo, ar vis dar nori turėti brolį ar sesę. Išvada viena – „Aitvariukų“ projektas tikrai pavyko!
Mokytojas Zigmas visiems papasakojo apie balandžio mėnesį vykusią mokytojų ir mokyklos pagalbinio personalo talką „Tvoros dažymas“. Savanorių komanda vyko į Gegrėnus pagelbėti perdažyti Gegrėnų bažnyčią juosiančią tvorą. Tai buvo puiki proga savu pavyzdžiu parodyti mokiniams, kaip galima dirbti kartu ir kad labai gera ir naudinga padėti ne tik sau, bet ir kitiems bendruomenės nariams. To su visomis klasėmis ir stengsimės siekti kitais metais.
Mokymosi tarnaujant projektų tikslas yra teigiamos patirtys ir gautos pamokos organizuojant juos. Svarbiausias yra procesas, o ne rezultatas. Pristatymų metu vaikai pasidalino projekto pasiruošimu, planavimu ir atlikta veikla bei (jei tokių buvo) rezultatais. Neatsiejama pristatymo dalis buvo refleksija ir mokinių įžvalgos: kas jiems pavyko; kas nepavyko; ko išmoko iš šios patirties ir ką kitą kartą darytų kitaip?
Tądien mokykloje apsilankė pasisvečiuoti į Žemaičių Kalvariją atvykę mano geri pažįstami iš Didžiosios Britanijos. Svečiai turėjo tikslą pravesti 9-tokams anglų kalbos pamoką, pabendrauti su kitais mokiniais angliškai ir sudalyvauti projektų pristatyme. Mokiniai drąsiai priėmė iššūkį pristatyti savo projektus ne tik lietuvių, bet ir anglų kalbomis.
Labai džiaugiuosi kiekviena klase, pristatymai buvo aiškūs, struktūruoti, gražiai pateikti vizualiai. Buvo gera pamatyti ir sužinoti, ką kiekviena klasė atliko savo MT projektui, kokių lūkesčių turi kitiems metams. Manau, kad ne tik aš įsikvėpiau kitiems mokslo metams bei su nekantrumu laukiu, ką atneš mums Rugsėjis.